Elev- og lærlingtjenesten

Elev - og lærlingtjenestenElev- og lærlingtjenesten tilbyr tjenester som ikke er direkte knyttet til ordinær undervisning eller opplæring, men som skal utfylle disse og bidra til at elever finner seg til rette i skolehverdagen og får best mulig utbytte av undervisning og opplæring.

Tjenesten skal bidra til å gjøre skoledagen best mulig for elevene, skape livsmestring og glede. I tillegg er målgruppen ungdom som har ungdomsrett, men som ikke er i ordinær videregående opplæring. Lærlinger/lærekandidater og praksiskandidater som fortsatt har rett til videregående opplæring, kan også kontakte elev- og lærlingtjenesten ved behov for hjelp og/eller veiledning.

Vi arbeider for at du skal

• Ha et trygt og godt skolemiljø der du kan kjenne tilhørighet, lære og utvikle deg.
  • Utvikle evne til å ta gode avgjørelser for deg selv og ditt liv.
  • Få hjelp til å bli bevisst egne verdier, evner og interesser
  • Lære og utvikle gode livsmestringsstrategier
  • Lykkes med opplæringen din

Det gjør vi gjennom

• Å ta alle elever på alvor og gi individuell tilrettelegging og oppfølging
  • Nærværsarbeid
  • Samarbeid med foresatte, øvrige ansatte og eksterne støttespillere, til det beste for deg
  • Skoleprogram og tiltak som skal bidra til god trivsel, godt læringsmiljø og god livsmestringskompetanse
  • Sosialpedagogisk veiledning og oppfølging, og veiledning i yrkes- og utdanningsvalg
  • Veiledning og hjelp i helserelaterte spørsmål.
  • Oppfølging av alle som ønsker seg læreplass
  • God oppfølging av hybelboere

Jørdi Jacobsen, Avdelingsleder for Elev - og lærlingtjenesten