Miljøtjenesten

Klikk for stort bilde

Miljøtjenesten arbeider for at alle elever skal trives og ha en best mulig skolehverdag. Det gjør vi gjennom å være involvert i ulike skoleprogram og tiltak som bidrar til godt miljø. Vi arrangerer hybelkurs og har gjennom året mange ulike aktiviteter hvor elevene kan møtes og bli kjent med nye mulige venner. Vi har også et ekstra ansvar for de som bor på hybel og er med i nærværsarbeidet rundt elevene. Vil holder til i lag med øvrig elev- og lærlingtjeneste ved det enkelte studiested.

Har du bekymringer selv, eller for andre?

Det kan handle om mistrivsel, forseintkomming, problemer med kjæreste eller venner, at noe har blitt vanskelig i klassen, rus, mobbing, en hybelsituasjon du mistrives med, ensomhet, at du eller andre utsettes for sosial kontroll, du mangler motivasjon og/eller andre små og større ting. Hvis du trenger hjelp ut over det vi kan gi på skolen, kan vi gi deg råd om hvem du kan oppsøke eller bli henvist til. Vi har mange gode samarbeidspartnere både på og utenfor skolen.

Miljøtjenesten er kontaktpersoner for elevrådsarbeidet ved skolen. Vi følger også opp de snille og dyktige elevmentorene vi har. De har en betydningsfull rolle i arbeidet med å skape et trygt og godt skolemiljø. Alle Vg1-elever vil bli kjent med elevmentorene til høsten.

Skolen har gode rutiner for oppfølging av hybelboere. Miljøtjenesten arrangerer hybelkurs på høsten, og anbefaler spesielt alle som bor på hybel å være med på det. Det kan være både godt og utfordrende å flytte for seg sjøl. Her får du gode tips til hvordan du kan få en god hybelhverdag, og vil møte og bli kjent med andre som har samme bosituasjon som deg. Nærmere informasjon om dette får du ved skolestart.

Miljøtjenesten arrangerer ukentlig elevkafé ved studiestedene Marka, Sentrum og Kippermoen. Hit kan alle elever og lærlinger som ønsker det, komme. Der kan du få gratis mat, leksehjelp, være med på ulike sosiale aktiviteter eller bare «henge» og ha det trivelig i lag med andre. Det arrangeres også andre sosiale aktiviteter gjennom skoleåret. Nærmere informasjon om tidspunkt og innhold får du ved skolestart.

Er det noe grubler på, eller du bare har lyst å prate litt, så er du hjertelig velkommen innom alle oss i miljøtjenesten!