Testing erstatter smittekarantene

Bilde som viser en illustrasjon av koronavirus - Klikk for stort bilde Pexels  Ordningen gjelder fra midnatt natt til 26.01.

Smittekarantene på 10 døgn kan erstattes med:

• daglig testing i 5 døgn etter siste nærkontakt for husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
  • husstandsmedlemmer og tilsvarende nære som ikke kan holde avstand til den smittede i isolasjonsperioden kan erstatte smittekarantene med daglig testing i 11 døgn (6 døgn i den smittedes isolasjonsperiode + 5 døgn etter dette). Dette gjelder også barn.
  • I tillegg til testregime anbefales det å bruke munnbind innendørs på offentlig sted og å unngå store sammenkomster og arrangementer i 10 døgn etter nærkontakten. Anbefalingen om å bruke munnbind gjelder ikke barn under 12 år, skolebarn over 12 år når de er på skolen og de som av medisinske eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.
  • følg med på eventuelle symptomer under hele perioden.
  • ved symptomer skal man holde seg hjemme og teste seg.

Personer som ikke følger testregimet må være i karantene i 10 døgn, med eventuelt testing ut av karantene ved negativ test tatt tidligst 7 døgn etter siste nærkontakt.

Endring i testrutiner:

Nå melder Helsedirektoratet endring i testrutinene over hele landet. Endringen gjelder fra i går, dvs 24.01:

Disse to gruppene trenger ikke lenger å bekrefte en positiv selvtest med en PCR-test:

• Personer som har fått tredje vaksinedose (oppfriskningsdose).
  • Personer som har mottatt to doser koronavaksine og deretter gjennomgått covid-19 i løpet av de siste 3 månedene.

Får du positiv svar på en hjemmetest trenger du ikke lenger ta turen til testsenteret for en PCR-test. Men selvtesten kan registeres i kommunens digitale smittesporingssystem. Foreløpig er ikke dette systemet på plass i alle kommuner, men det jobbes med å få det på plass.