Fravær eller planlagt fravær

Elever kan ha 10% udokumentert fravær i fag.

I spesielle tilfeller kan rektor øke dette til 15%.

Får du mer enn  10 % fravær i et fag, får du ikke halvårsvurdering eller standpunktkarakter i faget.

Antall timer du kan være borte uten dokumentasjon er avhengig av antall timer det undervises i faget hver uke.

Tabellen nedenfor viser omtrent hvor mange timer du kan være borte før du har over 10% fravær. Husk at tallet for standpunktkarakter er gjennom hele skoleåret.

Fravær - antall timer pr fag
Timer i uka 2 3 4 5 6 7 9 10 12
Halvårsvurdering (høst) 3 5 6 8 10 11 15 16 20
Halvårsvurdering (vår) 3 5 7 9 11 14 17 20 25
Standpunktkarakter 7 11 14 18 22 26 33 37 46

Følgende fraværsgrunner gir dokumentert fravær:

• helse- og velferdsgrunner
  • arbeid som tillitsvalgt
  • politisk arbeid
  • hjelpearbeid
  • lovpålagt oppmøte
  • representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå, f.eks. idrett
  • inntil to dager på grunn av religiøse høytider for elever som er medlem av andre trossamfunn enn Den norske kirke
  • Deler av kjøreopplæringen til førerkort klasse B er unntatt fra fraværsgrensen. Det gjelder sikkerhetskurs på bane (4 timer) og del to og tre av sikkerhetskurs på vei (5 timer kjøring på landevei og 4 timer planlegging og kjøring i variert trafikkmiljø).

Krav om fratrekk av fravær

Dette skjemaet brukes ved fravær hvor en av følgende grunner er dokumentert:
- Helse- og velferdsgrunner
- Arbeid som tillitsvalgt
- Politisk arbeid
- Hjelpearbeid
- Lovpålagt oppmøte
- Representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå