OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

En dag med praktisk førstehjelp

Hva gjør du når noen har skadet seg, blitt forgiftet, eller ikke puster? For å bli god i førstehjelp, trengs det praktisk trening. Dette fikk elevene på helse- og oppvekstfag den siste uken før sommerferien.

Hedda Estensen  

Kippermoens idrettsanlegg ble omgjort til et katastrofeområde. På 6 ulike poster var det henholdsvis brannskadde, forgiftede, åpent beinbrudd, store blødninger, hode- og nakkeskade og en bilulykke. På hver post hang det en plakat med informasjon om hvordan elevene kunne utføre relevant og nødvendig førstehjelp. Elevene på barne- og ungdomsarbeiderfaget og helsearbeiderfaget (Vg2) stilte som markører, og med hjelp fra Norsk Folkehjelp ble disse realistisk sminket, til skrekk og gru for tilfeldige forbipasserende. Heldigvis fikk de hjelp av dyktige elever på helse og oppvekst Vg1, som brukte det de hadde lært for å ivareta de skadede både fysisk og mentalt.

 

Dette var første gang vi arrangerte noe slikt, og tilbakemeldingene var gode. Både markørene og elevene som utførte førstehjelpen fant det både lærerikt og realistisk. En opplevelse av stress og frustrasjon, kombinert med læring og mestringsfølelse, gjorde dette til uunnværlig kompetansehevende begivenhet.

 

Takk til Norsk Folkehjelp som bidro med sminke og veiledning i hjerte- lungeredning, til elevtjenesten som stilte opp ved grillen og sørget for en god lunsj til alle, og takk til elever og lærere ved helse og oppvekst på Vg1 og Vg2 som gjorde at vi kunne gjennomføre denne uforglemmelige dagen. Vi vil gjenta suksessen til neste år, og samtidig advare nærliggende skoler og barnehager i forkant, da vi ikke var de eneste som benyttet finværet og nærmiljøet denne dagen. Da vi så de oppsperrede øynene og bekymringen til de yngste barna som gikk forbi, skjønte vi at vi måtte forklare at dette var en øvelse. Øvelse er viktig, og når elevene blir trygge på hva de skal gjøre når skaden har skjedd, da blir du og jeg tryggere.